Kérdés

Édesanyám panaszai nem szűnnek

Tisztelt Doktornő! Édesanyámat a tegnapi nap a sürgősségi betegellato osztályra vittük hányás, hányinger, szédülés (el is esett), gyengeség tünetekkel! Onnan a jarvanyugyre irányították, ahol labor, hasi ultrahang és röntgen is volt, és természetesen pcr teszt. Mindene negatív. Zavar, hogy a verkepeben a ck, crp és a GOT is magas. Hazaengedtem, de azóta sincs jól. Ráadásul a rosszullétek most hasmenéssel társulnak. Cukor és vérnyomás jó! Előre is köszönöm megtisztelo válaszát! Molnár-Szabó Emőke

Megválaszolt
Kategóriák: Vírusos és bakteriális fertőzések

Válasz

  1. Dr. Tóth Sára Rebeka
    2022. Március 22.

    Kedves Emőke!

    Ahogy olvasom, az elsődleges ellátóhelyen megtörténtek az alapvizsgálatok, amin nem találtak olyan eltérést, ami feltétlenül indokolta volna a kórházi kezelést – ez mindenképpen jó jel. Sajnos mostanában sok vírus „kering”, ami a gyomor-bélrendszert támadja, hányás-hasmenést eredményezve. Az Ön által leírt laboreltérések akár ennek is megfelelhetnek (de persze a konkrét értékek és egyéb leletek ismeretének hiányában ezt nehéz biztosan megmondani). Egy idősebb ember szervezetét a hányás-hasmenés sokkal jobban megviselheti, így mindenképpen nagyon figyeljenek oda, hogy folyadékot tud-e fogyasztani. Érdemes orális rehidrációs oldatot (ORS) venni – patikában vény nélkül kapható – és napi szinten fogyasztani, mely segít az elektrolitháztartás helyreállításában (egyfajta „szájon át fogyasztható infúziónak” felel meg). A hasmenés miatt érdemes probiotikumot fogyasztani, mely segít a normál bélflóra helyreállításában. Amennyiben egy egyszerű vírusfertőzésről van szó, sikerül biztosítani a megfelelő folyadékfogyasztást, akkor a tünetek néhány nap alatt megszűnnek. 

    A panaszokat mindenképpen jelezzék a háziorvosuknak, és amennyiben nem történik érdemi javulás, további kivizsgálás lehet szükséges. Ha nem sikerül megfelelő mennyiségű folyadékot fogyasztani, akkor fennáll a kiszáradás veszélye, így mihamarabb beszélni kell a háziorvossal a kórházi kezelés szükségességéről. Hirtelen állapotrosszabbodás, eszméletvesztés, zavart tudatállapot esetén azonnali orvosi ellátás szükséges. Továbbá ha bármi új tünetet észlelnek, azt is jelezzék háziorvosuk felé, hiszen a panaszok egyéb eredete (pl. neurológiai, fül-orr-gégészeti) sem kizárható.

    Jó egészséget kívánok az egész családnak!

    Üdvözlettel,
    Dr. Tóth Sára Rebeka

Kérdés

Az egész nyelvemen, lepedék található

Tisztelt Doktornő! Sárga, sűrű garatfali váladékcsorgásom van, már 1 éve szinte mindennap. Az egész nyelvemen fehéres-sárgás lepedék található. Kiköpni nem tudom, csak lenyelni lassan, nehezen. Nyákoldókat már szedtem, de nem jártam sikerrel. Nem iszom sokat, naponta 1-1,5 liter vizet. A páratartalom 35-45 % között mozog. Mivel ilyen hosszú ideje fennáll a probléma, előfordulhat, hogy valamilyen szervi megbetegedés áll az egész hátterében? Mivel lehetne kezelni? Köszönöm szépen! Üdv, Bettina 26L

Megválaszolt
Kategóriák: Gyomorfájdalom, Reflux

Válasz

  1. Dr. Tóth Sára Rebeka
    2022. Március 21.

     

    Kedves Bettina!

    Egy ilyen elhúzódó panasznak mindenképpen érdemes utánajárni, hiszen számos jól kezelhető ok állhat a háttérben. A hátsó garatfali váladékcsorgást többek között okozhatja allergia, száraz levegő, gyulladások (pl. egy krónikus orrmelléküreggyulladás), fertőzések vagy akár refluxbetegség is. Továbbá előfordulhat különböző gyógyszerek mellékhatásaként is (pl. fogamzásgátlók szedésekor). Dohányzás, szennyezett levegő vagy füst belégzése is gyakran irritálja a légúti nyálkahártyát, ami fokozhatja a panaszokat. 

    Mindenképpen keressen fel egy fül-orr-gégészt, aki segít a pontos ok tisztázásában és a megfelelő kezelés kiválasztásában.

    Jó egészséget kívánok!

    Üdvözlettel,
    Dr. Tóth Sára Rebeka

Kérdés

Gyógyszereim mellékhatásai

Tisztelt Doktornő, Neurológiai gyógyszerrel kapcsolatos a kérdésem, de sajnos a felsorolásban nem találtam ilyen szakorvost. Nyugtalan láb problémára szedek már kb.15 éve mirapexin-t. Nemrég neurológushoz fordultam, mivel a mirapexin néha nem segít. Felírt nekem "gordiusz"-t, kiváltottam, elolvastam a mellékhatásokat, melyek gyakori mellékhatásként vannak felsorolva és rendkívül ijesztőek. Nem merem beszedni ezt a gyógyszert. Ezzel kapcsolatban várnék tanácsot példaként néhány gyakori mellékhatás: virusfertőzés tüdőgyulladás nehézlégzés,hörghurut mivel COPD betegségem is van, ezek számomra a legijesztőbb mellékhatások, ezen kívül még rengeteg van. Nagyon örülnék ha tudna tanácsot adni. köszönettel Sramkóné Mari

Megválaszolt
Kategóriák: Életmód

Válasz

  1. Dr. Tóth Sára Rebeka
    2022. Március 20.

    Kedves Mari!

    A lehetséges mellékhatások bármilyen készítmény esetén nagyon egyediek és egyáltalán nem biztos, hogy az Ön esetében jelentkeznek. Azt gondolom, hogy a neurológus, aki megvizsgálta figyelembe vette társbetegségeit (mint pl. a COPD), részletes kórtörténetét és ennek megfelelően írta fel az ajánlott gyógyszert. Összességében mindig mérlegelni kell a várható rizikó/haszon mértékét, és ennek megfelelően kiválasztani a megfelelő gyógyszert.
    Természetesen az Ön aggályai is fontosak egy gyógyszer kiválasztásánál, így az lenne a legcélszerűbb, ha ezt a vizsgáló neurológussal beszélné át újra. Ha nem meri elkezdeni az új gyógyszert, akkor a következő kontrollvizsgálatig szedje az eddigiekben is használt mirapexint és a továbbiakról egyeztessen kezelőorvosával.

    Jó egészséget kívánok!

    Üdvözlettel,
    Dr. Tóth Sára Rebeka

Kérdés

Hasfájás

Jó Napot.Én azzal a kérdéssel fordulok önhöz hogy 3-4hete kezdett el fajni a hasam kellemetlen nem mondanam eros fajdalomnak viszont etkezes utan valamikor erosodik kozeptajon nem kotheto egy ponthoz a szeklet normalis puffadas nincs tompa fajdalom ivas utan is jelentkezik de nem mindig emelett a hatam is nagyon faj mindenhol csak a derek taj nem koszonon valaszat elore is

Megválaszolt
Kategóriák: Bélgyulladás

Válasz

  1. Dr. Tóth Sára Rebeka
    2022. Március 19.

    Kedves Kérdező!

    A leírtak alapján több lehetséges kiváltó ok, betegség is szóba jöhet. Figyelje meg, hogy esetleg valamilyen tápanyaggal összefüggésben van-e a tünet, vagy teljesen független attól, hogy mit eszik, iszik. Az étkezés utáni hasi diszkomfort, fájdalom tünete lehet bizonyos tápanyagérzékenységeknek, intoleranciáknak (pl. gluténérzékenység). De a tünet előfordulhat többek között gyomorfekély, epekövesség, hasnyálmirigygyulladás esetén is. Javaslom, hogy keresse fel háziorvosát, aki elindíthatja a szükséges kivizsgálást. Első körben szükséges lenne egy laborvizsgálat (melyben többek között nézik a májenzimeket, hasnyálmirigyenzimeket, gyulladásos paramétereket) és egy hasi ultrahang vizsgálat. Amennyiben panaszai fennmaradnak, alaposabb gasztroenterológiai kivizsgálás lehet szükséges (akár gyomor- és/vagy vastagbéltükrözéssel). 

    Figyeljen oda a táplálkozására, inkább többször keveset egyen, kerülje az irritálóan csípős, fűszeres ételek fogyasztását, illetve az alkoholt és a kávét is. Továbbá előnyös lehet egy probiotikum kúra is, mely a bélflóra egészségét hivatott helyreállítani. 

    Jó egészséget kívánok!

    Üdvözlettel,
    Dr. Tóth Sára Rebeka

Kérdés

Enyhe kétoldali tüdőembóliám..a kérdésem az lenne hogy dohányozhatok e?

Üdvözlöm! Kedves Dr.Nö. Volt egy enyhe kétoldali tüdőembóliám..a kérdésem az lenne hogy dohányozhatok e? Sajnos be pánikolok egyre többször.. Másfél hónapja volt a tüdőembóliám azóta nem gyujtottam rá.. viszont egyre sűrűbben előjön a pánikroham! 1.38volt a Dimer eredményem emboliánál plusz az emboliat a Covid eredményezte... Eliqis tablettát szedek rá napi kétszer őt mg. Már nemtudom mit tegyek.. Válaszát előre is köszönöm!

Megválaszolt
Kategóriák: Életmód

Válasz

  1. Dr. Tóth Sára Rebeka
    2022. Március 17.

     

    Kedves Kérdező!

    A dohányzás semmilyen körülmények között nem ajánlott, hiszen többek között fokozza a vérrögképződési hajlamot, így tüdőembólia után különösen ellenjavallt. 

    A pánikrohamok mindig összetett jelenségek, de lehetőség van kezelésükre, sőt megelőzésükre is - ami nem a dohányzásra való visszaszokást jelenti. Javaslom, hogy keressen fel egy pszichiátert, akivel ki tudják találni a megfelelő kezelési stratégiát. Létezik számos módszer, amivel akár gyógyszerek szedése nélkül is kezelhető, megelőzhető a pánikroham (pl. relaxációs módszerek, légzéstechnika, kognitív-és viselkedésterápia). 

    Jó egészséget kívánok!

    Üdvözlettel,
    Dr. Tóth Sára Rebeka